Veelgestelde vragen

Inloggen kan onderop de homepagina. (gele tekst)

De inloggegevens worden verstrekt door het weerbureau van ProRail. Aanmelden kan d.m.v. contactformulier of mail naar occr_weerbureau@prorail.nl o.v.v. Naam, bedrijf en emailadres.

Na inloggen vindt u rechts bovenin de button weer en de link naar Meteo. Hier kunt u gebruik maken van actuele neerslagbeelden en regio overzichten.

Het OCCR is een control room waar de beheerder en spoorwegondernemingen 24 uur per dag, zeven dagen in de week bij elkaar zitten. Ze werken samen om de prestaties van het spoor te verbeteren, structureel en bij incidenten.

Het OCCR is van alle partijen in de spoorsector en is toegankelijk voor de beheerder, alle spoorwegondernemingen en door beheerder gecontracteerde aannemers. Partijen werken er samen met behoud van hun eigen taken en verantwoordelijkheden, conform de Spoorwegwet.

In Utrecht, net buiten het centrum.

ProRail, NS en DB Schenker (in 2005/2006 heette deze laatste nog Railion).

Nieuw is dat de partijen sinds oktober 2010 op één locatie samenwerken. Daardoor zijn er korte communicatielijnen en kunnen de partijen sneller beslissingen nemen.

De betere samenwerking leidt tot betere prestaties van het spoor. Heel praktisch: meer spoorcapaciteit, efficiëntere benutting van het spoor, betere reis- en verkeersinformatie, en minder storingen. En als er toch storingen optreden, dan zorgt een alerte reactie voor zo min mogelijk vertraging.

Als reizigerstreinen stipter rijden, dan hoeft er minder reservetijd te worden gereserveerd. Die kunnen de goederenvervoerders dan extra gebruiken. Daarnaast rijden goederenvervoerders vaak dwars door allerlei regio’s heen; één centraal overlegpunt maakt het voor hun veel makkelijker.

Natuurlijk omdat gebruikers van het spoor de beste kwaliteit mogen verwachten. De aanleiding is een grote storing in 2005. Uit de evaluatie blijkt dat de gevolgen veel kleiner kunnen zijn als partijen beter samenwerken. Zo ontstaat het idee van het OCCR.

Momenteel zijn dat ProRail, NS Reizigers, Strukton Rail, BAM Rail, VolkerRail en NedTrain. Steeds meer partijen nemen deel aan het OCCR-samenwerkingsverband. Zo is er in de praktijk al regelmatig contact met DB Schenker, NS Hispeed en Syntus.

Bij de start in oktober 2010 zijn er 69 24/7-werkplekken bezet. Er is voldoende ruimte voor een groei naar 100 werkplekken. Daarnaast zijn er ruim 60 werkplekken voor management en staf.

Nee, het OCCR is permanent, 24/7 in bedrijf en is juist bedoeld om grote storingen te voorkómen. Wel is de bezetting ‘s nachts en in het weekend lager dan doordeweeks overdag.

Deelnemen betekent informatie uitwisselen en meebeslissen. Deelnemen aan OCCR kan op veel manieren:

  • Permanente plek in de control room
  • Incidenteel gebruik maken van een gastwerkplek
  • Videoconferencing
  • Telefonisch

  Meer informatie over deelname staat in de OCCR Wegwijzer. Of neem contact op via het contactformulier.