In de praktijk:

bommelding in Den Bosch

Begin 2010 is er een bommelding op station Den Bosch. De Explosieven Opruimingsdienst arriveert om alle treinen te onderzoeken. Het treinverkeer ligt daarom uren stil.

Olievlekwerking voorkomen

Door de gezamenlijke beslissing om al het treinverkeer om Den Bosch heen te leiden, blijft de overlast beperkt tot station Den Bosch. Voorheen was zo’n praktische regionale oplossing niet mogelijk omdat alle regionale onderdelen van de betrokken partijen hun eigen beslissingen mochten nemen.

Snellere opstart treinverkeer

Zodra blijkt dat het om een valse bommelding gaat, verloopt de opstart van het treinverkeer veel sneller dan in soortgelijke eerdere situaties. Vroeger duurde zo’n hervatting van het volledige treinverkeer circa vier uur; vooral door de afstanden en de beperkte contactmomenten tussen de betrokken partijen. Dankzij de centrale regie en kortere communicatielijnen binnen het OCCR is dezelfde herstart nu in slechts ongeveer één uur rond.

Tot slot weten de reizigers sneller en beter waar zij aan toe zijn. Het OCCR heeft namelijk de plannen voor hervatting van de treindienst al binnen het uur na het optreden van het incident volledig klaar. Er valt daardoor al snel informatie over het verloop en de vervolgstappen te melden.